Weer een mooie column van Ben Tiggelaar:
Onderzoeker Don VandeWalle en collega’s hebben vastgesteld dat je ‘doeloriëntatie’ een belangrijke invloed heeft op je uiteindelijke prestaties. Wie een ‘prestatiedoeloriëntatie’ heeft, wil vooral graag laten zien wat hij kan. Bij elke fout die wordt gemaakt, gaat zo iemand slechter presteren.
Wie echter een ‘leerdoeloriëntatie’ heeft, is er vooral op uit zich te ontwikkelen. Elke fout die wordt gemaakt, wordt ervaren als een leermoment en leidt tot verbetering. Bij een prestatiedoeloriëntatie horen ‘stoere’ praatjes als: ‘Proberen is voor watjes’. Bij een leerdoeloriëntatie horen ‘slappe’ uitspraken als: ‘Al doende leer je’.
Maar het grappige is dat de leerdoeloriëntatie uiteindelijk tot de hoogste prestaties leidt.
We doen er goed aan projecten, veranderingen en andere uitdagingen voortaan te benaderen als ‘experiment’, als ‘leren’ en ‘proberen’. Dat is voor sommige mensen echt terug naar af. Yoda zou zeggen: ‘May the force be with you’.
Geef een reactie