Van waarde zijn. Dat is waar Lean in essentie over gaat. Van waarde voor je klanten, voor je collega’s, voor je medewerkers, voor je aandeelhouders. Maar ook voor je leveranciers, de gemeente waar je gevestigd bent en voor de maatschappij als geheel.
Toyota als voorbeeld
Toyota is de inspiratiebron voor lean. Lean bestaat inmiddels ruim 30 jaar en nog steeds is Toyota het grote voorbeeld, er valt zoveel te leren van Toyota!
Een (hele) korte geschiedenis
Lean is de naam die John Krafcik bedacht om de superieure praktijken te beschrijven die ze bij Toyota aantroffen tijdens de vijfjarige Study On The Future Of The Automobile in de jaren tachtig.
Na hun studie geloofden de onderzoekers dat Lean in de 21e eeuw de wereldstandaard zou worden en ze hoopten dat dit zou gebeuren omdat dan “de wereld een heel andere en veel betere plek zal zijn.” Ze richtten het Lean Enterprise Institute op om te helpen deze overgang te faciliteren.
Sindsdien zijn ontelbare organisaties met Lean aan de slag gegaan maar na al die jaren is Toyota nog steeds het grote Lean-voorbeeld. Het blijkt nog niet zo makkelijk om de succesformule van Toyota met continu verbeteren te vertalen naar al die verschillende organisaties.
Er is nog steeds een beperkt begrip van het waarom achter Toyota’s succes. In plaats van te blijven doen wat we al decenia doen is het misschien goed om terug te gaan naar de bron en meer te leren over de verschillen tussen al die organisaties met Lean ambities en Toyota zelf.
Toyota’s Global Vision
Op hun website presenteert Toyota haar Global Vision. Laten we daar eens naar kijken om een beeld te krijgen wat je te doen staat als je met Lean net zo succesvol wilt worden als Toyota.
Toyota will lead the future mobility society, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people.
In dit citaat zie je duidelijk in welke sector Toyota opereert; die van mobiliteit. Maar ook als je in een andere sector werkt kun je de visie hebben om een leidende rol te spelen en levens wereldwijd te verrijken.
Through our commitment to quality, ceaseless innovation, and respect for the planet, we strive to exceed expectations and be rewarded with a smile.
Hoe mooi is dat!
Welke verwachtingen wil jij overtreffen en wie wil jij blij maken?
We will meet challenging goals by engaging the talent and passion of people who believe there is always a better way.
Uitdaging. Dat is een terugkerend thema bij Toyota. Zonder uitdaging geen continu verbeteren. Zonder mensen die geloven dat het beter kan geen continu verbeteren.
Wat is jullie uitdaging en wat geloven de mensen in jullie organisatie?
Verdere verdieping
Bovenstaande drie citaten worden verder uitgediept:
Leading the way: Toyota as a frontrunner, seizing opportunities and investing in the future.
Hoe toekomstgericht zijn jullie? Grijpen jullie ook de kansen die zich voordoen en investeren jullie ook in de toekomst?
Creating the future mobility society: Develop new forms of transportation and pursue new ways of connecting technology with people.
Is dat wat je nu doet de enig mogelijke manier om invulling te geven aan jullie business of valt er iets veel beters te verzinnen?
Enriching lives around the world: Through the concept of monozukuri, create jobs, develop people, and contribute to society.
Welke bijdrage leveren jullie aan de samenleving?
Moving people safely and responsibly: Safety is our top priority, both for our customers and for our employees.
Hoe is jullie kijk op veiligheid?
Commitment to quality: Continuously raise our standards for reliability and customer satisfaction.
Verhogen jullie ook continu jullie standaarden om klanten steeds beter te bedienen?
Ceaseless innovation: In pursuit of making ever-better cars, continually re-innovate within ourselves, create new technologies, and stay ahead of the times.
Ook hier weer die toekomstgerichtheid. Hoe vaak vinden jullie jezelf opnieuw uit?
Respecting the planet: In everything we do, demonstrate consideration of the planet. Persistently research, develop, and promote eco-friendly systems and solutions.
We hebben maar één planeet. Laten we die beter achter voor onze kinderen en kleinkinderen?
Exceeding expectations: Anticipate the needs of those we serve, and deliver products and services that meet and exceed the needs and expectations of our customers.
Is net genoeg goed genoeg?
Rewarded with a smile: Customer satisfaction is best expressed with a smile. Through smiles, we hold gratitude and appreciation dear in all that we do, too.
Kijk eens om je heen: zie je dankbaarheid en waardering bij alles wat jullie doen.
Challenging goals: We aim high and work together―that’s who we are.
Uitdagingen en teamwork gaan hand in hand. Hoe is jullie teamwork?
Engaging the talent and passion of people: The power of our organization comes from the skill and diversity of our team members and business partners; we solve problems and create new ideas.
Het zijn mensen die verbeteren, maar alleen als ze de passie er voor hebben en hun talenten willen inzetten.
There is always a better way: The spirit of kaizen―reaching higher and challenging ourselves to find a better way in everything we do, every single day.
Iedere dag werken aan een uitdaging. Dat is wat Toyota nastreeft.
Fundamenteel anders
Ik denk dat je in het bovenstaande wel wat verschillen hebt kunnen vinden tussen Toyota en jullie eigen organisatie. Mogelijk dat die verschillen ook het verschil in succes met continu verbeteren en Lean verklaart.
Wat je hierboven hebt gelezen is geen gelikte marketing. De manier waarop Toyota denkt is ook echt fundamenteel anders dan de manier waarop in veel andere organisaties wordt gedacht.
Wat is dan Lean? Daarover is al zoveel geschreven. Laten wij het hier op houden:
Leer Echt Anders Nadenken
Lean management is een fundamenteel andere manier van denken en werken. Het vereist vastberadenheid en leiderschap om een hele organisatie daarin mee te nemen.
In onze aanpak focussen wij op het in beweging krijgen van de top 1%-5% van een organisatie. Wij weten namelijk dat als deze mensen Leren om Echt Anders Na te denken dat er dan ook echt wat gebeurt!
Daarin is onze focus dus ook fundamenteel anders.