Tweedaagse training | LEAN in verzuim
Heeft u wel eens Lean gedacht over verzuim? Wij wel!
Vaak spreken we bij ziekteverzuim over percentage, meldingsfrequentie en gemiddelde duur. Op die manier proberen we inzicht te geven in ‘wat verzuim wel niet kost’. We kennen al diverse modellen (‘brillen’) om naar verzuim te kijken en gedrag te beïnvloeden. Doorgaans vanuit het perspectief van HR en in het HR taalgebruik. Maar heeft u wel eens door een ‘Lean’ bril naar deze materie gekeken? U gaat dan verrassend anders kijken naar zieke medewerkers, de rol van de leidinggevende, de bedrijfsarts en alles daaromheen.
Wij denken dat Lean interessant is om bedrijfskundig naar verzuim en inzetbaarheid te kijken en aan te sluiten bij het primair proces. En met de aangescherpte privacywetgeving van het CBP in het achterhoofd denken wij dat Lean ook een belangrijke bijdrage kan leveren om te demedicaliseren. Hoe kunnen we alle re-integratieactiviteiten kritisch heroverwegen vanuit waardetoevoeging voor de klant?
Opzet training
In deze tweedaagse training Lean in verzuim ontvangt u in twee dagen een gedegen basis om het gedachtegoed van Lean toe te passen op het proces van verzuim, re-integratie en inzetbaarheid. Daarnaast beschikt u na afloop over een outline verbeterplan met concrete inzichten en toepassingen om direct een verbeterproces te starten. Lean helpt u om alle benodigde activiteiten in het re-integratieproces te stroomlijnen waardoor vormen van verspilling worden geëlimineerd.
Na een korte uitleg over het Lean begrippenkader gaan we aan de slag. Met de Lean-bril op maken we een grondige analyse van de huidige manier waarop het verzuimbeleid is georganiseerd. Nadat we die in beeld hebben gebracht, gaan we de diverse verbetermogelijkheden ontdekken en stap voor stap toepassen op de eigen organisatie.
Voorwaarde voor deelname is namelijk dat iedereen materiaal en middelen van de eigen organisatie meeneemt. Uw uitgangspunt wordt:
‘alleen die activiteiten die voor de werkgever toegevoegde waarde leveren in het realiseren van optimaal inzetbare medewerkers worden ingezet’.
Onderwerpen die zeker aan bod komen
- Wie is de klant? Voor wie doe je het?
- Wat is de behoefte van de klant en hoe ziet onze oplossing (dienst/product) er uit?
- Wat is de toegevoegde waarde van ieder van betrokken factoren?
- Is sprake van een ‘pull’ benadering en flow of is er vooral push te zien?
- Welke vormen van verspilling zijn er in het arbeids- en re-integratieproces?
- Hoe kun je continu verbeteren vanuit denken in toegevoegde waarde?
Belangrijke informatie
De tweedaagse training Lean in verzuim wordt verzorgd door de ervaren trainers Gaston Dollevoet en Herman Evers.
Data, locatie: 12 juni en 3 juli 2014 (9.00 – 16.30 uur), Utrecht
Doelgroep: P&O managers, case managers/HR adviseurs
Prijs: € 950,- excl. BTW, inclusief cursusmateriaal en de boeken
- Activeringsgesprekken, verzuim is ook gedrag van leidinggevenden, 2014
- Verzuim is uit, Activering is in, 2012
Bent u niet tevreden? Dan ontvangt u uw inschrijfgeld, zonder opgave van reden, van ons terug.
Certificaat: Na afloop ontvangt u een certificaat
Aanmelden
U kunt zich aanmelden voor door een mail te sturen met de contactgegevens van de deelnemers en de factuurgegevens.
Uw en onze voorbereiding
Ter voorbereiding op deze tweedaagse ontvangt u van ons een formulier met enkele vragen met een verzoek dat ingevuld aan ons te retourneren. U formuleert vooraf uw leervraag/-vragen en brengt relevante stukken in waarmee u aan de slag wilt tijdens de training. Wij nemen vooraf contact met u op voor een korte telefonische kennismaking aan de hand van uw voorbereiding.
Programma DAG 1
- Kennismaking en contract
- Beknopte toelichting op alle leervragen
- Inleiding gedachtegoed Lean
Blok 1 Waarde voor de klant, vertaald naar verzuim
- Onderscheid waardetoevoeging en verspilling
- Wie is de klant Verzuim als ‘afval’
- Reflectie op eigen casus / leervraag
Blok 2 Value stream
- Identificering van waardestromen in het gehele proces
- Onderscheid in soorten verspilling
- Reflectie op eigen casus / leervraag
Lunch
Blok 3 Flow
- Elimineren van verspilling
- Vormen voor verkorten doorlooptijd
- Reflectie op eigen casus / leervraag
Blok 4 Pull
- Elimineren van verspilling
- Vormen voor verkorten doorlooptijd
Reflectie op eigen casus / leervraag
Blok 5 Perfectie
- Borgen dat verspilling wegblijft uit proces
- Verantwoordelijkheid op de werkvloer
- Reflectie op eigen casus / leervraag
Evaluatie en huiswerkopdracht voor dag 2
- Outline verbeterplan uitwerken op basis van de vijf principes
- Creëren van draagvlak voor verandering
Programma DAG 2
10 presentaties van alle verbeterplannen
Carrousel
- 5 S methode
- Communicatie
Reflectieronde, incl. vertaling naar eigen verbeterplan
Lunch
Plaatsing binnen de HR-cyclus en belang van duurzame inzetbaarheid
Toegevoegde waarde adviseur HR
- Contractering
- Advies- en interventievaardigheden
- Veranderstrategieën
Evaluatie en persoonlijk statuut
Uitreiking van certificaten